P18 RESSENYA LIJ ESCRITA DE TERTÚLIA LIJ
THORA I L' ANELL DE LA SORT. Pep Castellano.
Thora i l’anell de la sort és un
llibre escrit per Pep Castellano a l’any 2003 coincidint amb la meua edició. És
un llibre recomanat per a xiquets de 10 anys i estic d’acord perquè a vegades
l’autor utilitza un vocabulari específic que pot resultar difícil per edats
inferiors. Pep Castellano ha rebut diversos premis però no principalment per
aquesta obra.
Per començar, aquest llibre narra les aventures de dos xiquets Marta i
Jordi que es coneixen mitjançant les xarxes socials. Un dia van decidir quedar
però marta se n’adona que Jordi té dificultats per a eixir de casa degut als
límits que els seus pares li estableixen i per tant, s’atreveixen a quedar en
casa de Jordi amagats. El que no s’havien adonat és que en tots eixos intents
per entrar a casa d’en Jordi, dos homes estaven espiant als dos amics. Així van
descobrir com Marta aconseguia entrar al domicili sense que els seus pares
pogueren evitar-ho. Al dia següent, havien segrestat a Jordi i Marta que havia
vist com eixien de la casa d’ell decideix anar darrere dels segrestadors. A
partir d’aquest moment, comença la seua aventura i durant el llibre pensa
diferents formes per salvar al seu amic.
Per altra banda, la importància de l’anell és degut a que és un anell
d’origen familiar que ha anant passant de generacions en generacions i que
Jordi portava a la mà sempre. Gràcies a aquest anell Thora va poder fer que els
segrestadors pagaren pel que havien fet.
Ha sigut un llibre que m’ha sorprès positivament per diversos motius però
també m’agradaria criticar altres aspectes. Començant pels aspectes a millorar,
personalment crec que per a ser un llibre ple d’aventures i de misteri, les
il·lustracions haurien de estar més treballades. Les poques representacions que
es mostren no es centren tant en la trama principal de l’obra sinó en per
exemple, els mitjans de comunicació que acudeixen a la casa dels Massapela quan
el menut desapareix. Pense que no són escenes tan representatives com la lluita
a la gàbia de la cova per salvar al seu amic o els diferents obstacles amb els
que tenen que lluitar per poder entrar a la cau. Per altra banda, un dels
aspectes positius que m’ha cridat l’atenció i que mai havia llegit a un llibre
d’Educació Primària és el paper del lector
en l’obra. Marta, la protagonista, demana als lectors que reciten les paraules
màgiques per poder ensinistrar a l’àguila; és una manera de cridar l’atenció en
els xiquets i xiquetes. Aquest descobriment, té un gran valor literari educatiu
i mitjançant preguntes retòriques incita a un augment de l’interès per la
lectura.
Respecte a la temàtica del llibre es centra en 4 conceptes principalment. En primer
lloc, ressalta el valor de l’amistat,
ambdós es coneixen de fa poc de temps però no ho semblen. Aconseguissen unir-se
fins a tal punt que ella decideix arriscar per salvar el seu amic sense dir-ho
a ningú. La moralitat que pot reflectir en els xiquets és que l’amistat és un
valor important i que hem de fer les coses sense esperar res a canvi. En segon lloc, el paper de l’heroisme, en aquest cas hi ha un canvi de rol del que
estem acostumats a vore; Marta es transforma en Thora, una heroïna molt
aventurera i divertida que vol solucionar el cas. La moralitat que mostra es
que no sempre és l’home qui salva sinó
que la dona també té un paper fonamental en la societat, també les dones som
valentes i fortes i que habilitats tan perilloses poden ser executades pels dos
sexes. En tercer lloc, l’ús de xarxes
socials, en la història els xiquets es comuniquen mitjançant un xat. Es pot
realitzar una moralitat des del punt de vista negatiu, és a dir, d’allò que no
és convenient realitzar a certes edats. De fet, si ho fan hauria de estar
supervisat per un adult. Hem de conscienciar als nostres alumnes de la
importància de la seua utilització i de les conseqüències que poden obtindré si no fan un ús
controlat i correcte. I per últim, els
diners no donen la felicitat, pareix molt utòpic i que és el que tots
hauríem de pensar però en la realitat és així. Els pares de Jordi pensen que
amb els diners es pot aconseguir tot però després que el seu fill està
segrestat es donen compte de que és molt més important la família i estar units
que tot els béns materials. Per aquest motiu, al final del llibre canvien la seua
forma de viure i converteixen el seu antic domicili en una zona pública.
Per finalitzar, des de la meua opinió i com a paper de futura mestra,
recomanaria aquest llibre als meus alumnes perquè ressalten valors molt
positius i actuals des d’una historia entretinguda i amb molta facilitat de
lectura. És una obra senzilla i del que podem extraure moltes reflexions
relacionades amb actituds que haurien de desenvolupar-se en la vida: com no
fiar-se de desconeguts, no entrar a casa de ningú sense permís o desenvolupar l’hàbit lector
com fa Maria. En definitiva, el meu objectiu haurà de ser en un futur: poder
fer reflexionar als xiquets sobre la importància de l’educació literària
mitjançant lectures que diverteixen, motiven i de les que poden aprendre dia a
dia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada