P18 RESSENYA LIJ ESCRITA DE TERTÚLIA LIJ

THORA I L' ANELL DE LA SORT. Pep Castellano.

            Thora i l’anell de la sort és un llibre escrit per Pep Castellano a l’any 2003 coincidint amb la meua edició. És un llibre recomanat per a xiquets de 10 anys i estic d’acord perquè a vegades l’autor utilitza un vocabulari específic que pot resultar difícil per edats inferiors. Pep Castellano ha rebut diversos premis però no principalment per aquesta obra.

Per començar, aquest llibre narra les aventures de dos xiquets Marta i Jordi que es coneixen mitjançant les xarxes socials. Un dia van decidir quedar però marta se n’adona que Jordi té dificultats per a eixir de casa degut als límits que els seus pares li estableixen i per tant, s’atreveixen a quedar en casa de Jordi amagats. El que no s’havien adonat és que en tots eixos intents per entrar a casa d’en Jordi, dos homes estaven espiant als dos amics. Així van descobrir com Marta aconseguia entrar al domicili sense que els seus pares pogueren evitar-ho. Al dia següent, havien segrestat a Jordi i Marta que havia vist com eixien de la casa d’ell decideix anar darrere dels segrestadors. A partir d’aquest moment, comença la seua aventura i durant el llibre pensa diferents formes per salvar al seu amic.  Per altra banda, la importància de l’anell és degut a que és un anell d’origen familiar que ha anant passant de generacions en generacions i que Jordi portava a la mà sempre. Gràcies a aquest anell Thora va poder fer que els segrestadors pagaren pel que havien fet.

Ha sigut un llibre que m’ha sorprès positivament per diversos motius però també m’agradaria criticar altres aspectes. Començant pels aspectes a millorar, personalment crec que per a ser un llibre ple d’aventures i de misteri, les il·lustracions haurien de estar més treballades. Les poques representacions que es mostren no es centren tant en la trama principal de l’obra sinó en per exemple, els mitjans de comunicació que acudeixen a la casa dels Massapela quan el menut desapareix. Pense que no són escenes tan representatives com la lluita a la gàbia de la cova per salvar al seu amic o els diferents obstacles amb els que tenen que lluitar per poder entrar a la cau. Per altra banda, un dels aspectes positius que m’ha cridat l’atenció i que mai havia llegit a un llibre d’Educació Primària  és el paper del lector en l’obra. Marta, la protagonista, demana als lectors que reciten les paraules màgiques per poder ensinistrar a l’àguila; és una manera de cridar l’atenció en els xiquets i xiquetes. Aquest descobriment, té un gran valor literari educatiu i mitjançant preguntes retòriques incita a un augment de l’interès per la lectura.

Respecte a la temàtica del llibre es centra en 4 conceptes principalment. En primer lloc, ressalta el valor de l’amistat, ambdós es coneixen de fa poc de temps però no ho semblen. Aconseguissen unir-se fins a tal punt que ella decideix arriscar per salvar el seu amic sense dir-ho a ningú. La moralitat que pot reflectir en els xiquets és que l’amistat és un valor important i que hem de fer les coses sense esperar res a canvi.  En segon lloc, el paper de l’heroisme, en aquest cas hi ha un canvi de rol del que estem acostumats a vore; Marta es transforma en Thora, una heroïna molt aventurera i divertida que vol solucionar el cas. La moralitat que mostra es que no sempre és l’home qui salva sinó que la dona també té un paper fonamental en la societat, també les dones som valentes i fortes i que habilitats tan perilloses poden ser executades pels dos sexes. En tercer lloc, l’ús de xarxes socials, en la història els xiquets es comuniquen mitjançant un xat. Es pot realitzar una moralitat des del punt de vista negatiu, és a dir, d’allò que no és convenient realitzar a certes edats. De fet, si ho fan hauria de estar supervisat per un adult. Hem de conscienciar als nostres alumnes de la importància de la seua utilització i de les conseqüències que poden obtindré si no fan un ús controlat i correcte. I per últim, els diners no donen la felicitat, pareix molt utòpic i que és el que tots hauríem de pensar però en la realitat és així. Els pares de Jordi pensen que amb els diners es pot aconseguir tot però després que el seu fill està segrestat es donen compte de que és molt més important la família i estar units que tot els béns materials. Per aquest motiu, al final del llibre canvien la seua forma de viure i converteixen el seu antic domicili en una zona pública.


                Per finalitzar, des de la meua opinió i com a paper de futura mestra, recomanaria aquest llibre als meus alumnes perquè ressalten valors molt positius i actuals des d’una historia entretinguda i amb molta facilitat de lectura. És una obra senzilla i del que podem extraure moltes reflexions relacionades amb actituds que haurien de desenvolupar-se en la vida: com no fiar-se de desconeguts, no entrar a casa de ningú sense permís o desenvolupar l’hàbit lector com fa Maria. En definitiva, el meu objectiu haurà de ser en un futur: poder fer reflexionar als xiquets sobre la importància de l’educació literària mitjançant lectures que diverteixen, motiven i de les que poden aprendre dia a dia. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA LLEGENDA DEL PALLETER

P.20 RESSENYA LIJ ESCRITA DE LECTURA LLIURE

ANIMACIÓ LECTORA