P18 RESSENYA LIJ ESCRITA DE TERTÚLIA LIJ
L’ULL DE LA MÒMIA
Ens trobem davant l'octava edició de L'ull de la mòmia de
l'any 2006 (la primera edició va ser publicada l'any 2000), escrita per Jesús
Cortés i que ha sigut editada per "Bromera", que es troba a Alzira i
pertany a la col·lecció del Micalet Galàctic núm. 67. Aquest llibre conté unes
il·lustracions enfocades al realisme de la mà de Francesc Santana, un bon
il·lustrador que ha fet molts treballs per a Bromera. A més, aquest llibre va
obtindre el premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre en 1999, patrocinat
per edicions Bromera i promogut per l'Ajuntament d'Alzira.
La novel·la de L'ull de la mòmia narra l'història de tres
xiquets que es troben en una situació on els seus pares han marxat de vacances
i els han deixat a càrrec de l'avi d'un dels xiquets, un egiptòleg jubilat, on
tots junts s'envolten en una sèrie de situacions misterioses on han de desfer
un malefici que porta un dels xiquets protagonistes i que, finalment amb el treball
en grup, van aconseguir el seu objectiu.
Una novel·la amb molt valor literari, ja que conté un
vocabulari un poc més complex enfocat per als més majors de l'etapa primària o
inclòs, per a l'etapa secundària, on treballa, com diu Conxa Rovira, altres temes
transversals com l'amistat, el treball en grup, l'heroisme col·lectiu i la
igualtat de sexes, la figura de l'avi com entitat portadora de l'experiència,
etc.
Els temes més interessant i que caldria esmentar a l’aula
per a que els xiquets prenguen consciència de la importància que te a la vida
real és l’amistat i el treball en equip.
Valors com l’amistat que es veu reflectida en l’història
de la mà dels xiquets, on es mostra com amb el treball en equip es poden aconseguir
moltes coses i ajudats per la veu de l’experiència, com es l’avi de l’historia.
Quant als paratextos, trobem una contratapa on conta molt breument que va l'història, però pense que no és molt atractiu per atraure a futurs lectors, ja que no fa molt d'èmfasi en la trama. A més, també inclou una breu descripció de la manera de fer literatura de l'autor del llibre, encara que també em resulta escassa. També podem parlar de la portada, plena d'il·lustracions molt realistes i amb una mescla estranya de colors vius i blancs i negres que resulta atractiu però a la vegada rompedor.
En les primeres pàgines del llibre trobem només
informació de l'obra i de les col·lecciones que fa Bromera. A més, a l'última
pàgina podem troba l'índex del llibre on conté els títols dels catorze
capítols.
D'altra banda, volia comentar algunes de les propostes
didàctiques que he trobat per aquesta lectura i d'altra que he anat
reflexionant per fomentar la lectura en els xiquets.
En primer lloc, la proposta didàctica de Conxa Rovira per fer amb els xiquets abans de la lectura seria mostrar la portada del llibre sense el títol i fer reflexionar els alumnes sobre el que pot tractar l'historia, a més de fer-los reflexionar sobre els personatges que ixen en la portada.
A més, la meua proposta seria fer un scape room ambientat
en l'Egipte i la tomba del faraó on els alumnes interactuen i han de trobar
pistes sobre el faraó per tal d'escapar de la sala. Pense que aquestes
propostes poden potenciar la actitud lectura dels xiquets enfront del llibre
plantejat.
En segon lloc, Conxa proposa que durant la lectura els
alumnes exposaren en grup els dubtes geogràfics, de vocabulari, etc., que
tingueren y fer un lloc de treball on portem diccionaris, enciclopèdies,
mapes... per tal que, en grup, cerquen els dubtes o els comparteixen amb els
seus companys perquè els puguen ajudar.
Per últim, seria recomanable al finalitzar l'obra que els
alumnes, en córrec, feren una tertúlia sobre la història i comentaren coses que
l'han cridat l'atenció, temes transversals que han trobat, si les ha agradat,
etc., a més d'aportar el seu punt de vista crític o ajudar-los a construir-ho.
Referències
Bibliogràfiques
Rovira, Conxa (sense data). Propostes didàctiques. L’ull de la mòmia. Bromera. El Micalet
Galàctic. En línia. Recuperat de https://www.bromera.com/tl_files/propdidac/18/18067.pdf
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada