P20 RESSENYA LIJ ESCRITA DE LECTURA LLIURE LIJ SEGONS CRITERIS

CHARLIE I LA FÀBRICA DE XOCOLATA




El següent llibre que vaig a ressenyar es tracta d'una obra narrativa titulada Charlie i la fàbrica de xocolata, 1964 de Roald Dahl.  L’editorial és La Magrana, 2011. Versió en valencià, i el llibre està recomanat per a nens a partir dels dotze anys.
Ens trobem amb una de les obres maestres de la literatura infantil. De fet, puc dir que és una de les meues favorites de la meua infantesa. És un llibre dels quals no s'obliden a causa de la gran història que explica. En aquest cas, aquesta obra està centrada en Charlie, el protagonista del llibre, qui és molt pobre. Viu en una humil llar amb els seus pares i els seus avis. Freqüentment, passa fam i penúries, i el que més li agrada en el món és la xocolata. Charlie viu al costat de la fàbrica de xocolata de Willy Wonka, qui és un dels millors creadors de dolços al qui ningú ha vist des de fa deu anys. Un dia, es coneix la notícia que Wonka ha introduït 5 targetes daurades en les seues conegudes xocolatines i els afortunats que les troben podran visitar la seua increïble fàbrica amb la companyia d'un adult i, a més, un dels 5 xiquets obtindrà un premi especial. Charlie troba una de les 5 targetes daurades i decideix acudir a la visita en companyia del seu avi. Els quatre xiquets restants que guanyen el bitllet daurat representen un defecte típic de l'edat infantil: una és mimada que sempre obté el que desitja, una altra obsessiva i egocèntrica,  un altre li pot la golafreria i l'últim està obsessionat amb la televisió. Tots ells marcant una contraposició enorme respecte a la figura que representa Charlie qui és un xiquet bo, educat, respectuós i afectuós amb la seua família, malgrat la seua mala condició de vida. Al llarg del desenvolupament de la història, un a un dels xiquets aniran abandonant la fàbrica com a conseqüència dels seus defectes i mala educació. De fet , arribes a detestar aquests personatges. Finalment, solament quedarà Charlie qui serà el guanyador i com a premi rebrà la Fàbrica de Xocolata ja que és l'únic que demostra tenir valors i ser un xiquet educat, commovent a Wonka.
En quant a la edat dels lectors d’aquesta obra, Charlie i la fàbrica de xocolata és un llibre que, al meu semblar, és perfecte per a ser llegit tant en educació infantil com en educació secundària per diverses raons:
 La primera és per la seua senzillesa i claredat narrativa, la qual cosa fa d'aquest llibre una lectura fàcil i amena per a xiquets d'entre 8 i 12 anys. La segona raó és per la temàtica, ens trobem amb un llibre on la imaginació regna. Els xiquets quan ho llegeixen desenvolupen per complet la seua creativitat ja que en el llibre ens trobem amb una gran sèrie de descripcions d'objectes i escenes fora de l’habitual, la qual cosa fa d'aquest llibre molt interessant, entretingut i divertit, ajudant a captar l'atenció del lector. De fet, hi ha vegades que sembla que pots olorar i sabrejar els aliments o imaginar-te la escena en el teu cap sense problemes. És a dir, el llibre et transporta a altra realitat debut a les magnífiques descripcions. Un exemple ho trobem a la pàgina 101:
"El riu s'anava tornant més estret. Davant d'ells havia una espècie de fosc túnel- un gran túnel rodó que semblava la boca d'una immensa canonada- i el riu es dirigia directament a ell ".
No obstant açò, la qual cosa que fa d'aquesta obra un llibre molt encertat en la formació literària de l'alumnat és, ja no solament per la seua aportació a consolidar l'hàbit de lectura en els xiquets i el gènere narratiu, sinó per la gran quantitat de valors i temes controvertits que impregnen la història. Em sembla que aquest llibre aporta una formació educativa a nivell personal en l'alumnat imprescindible on podem extraure els següents aspectes:
En primer lloc, els xiquets representen actituds negatives que els nens no han de tenir: mala educació i falta de valors. Amb aquests comportaments un xiquet de seguida percep que són negatius ja que arriba, almenys en el meu cas, a detestar el personatge i la seua actitud el que et fa adonar-te que no són models a seguir. Per contra, adores al personatge de Charlie qui representa tot el contrari i tots els aspectes positius educadors que indirectament està rebent el lector: bon comportament, bondat, ser obedients amb els pares i ser educats entre uns altres. A més a més, la història porta la moralitat clau final que consisteix que la bondat i ser un xiquet amb un comportament adequat porta sempre recompenses, en aquest cas el premi de la fàbrica de xocolata.
En segon lloc, els temes controvertits presents en aquesta obra narrativa són diversos, entre ells podem observar la societat i els diferents nivells soci culturals i econòmics que hi ha; els diferents tipus d'educació rebuda en els xiquets; la importància del treball; i els diferents tipus de nuclis familiars. Tots aquests temes formen part de la vida real dels xiquets, són fets socials que emboliquen les seues vides pel que acostar-los d'una manera lúdica als nostres alumnes/lectors ens ajuda a tractar-los d'una manera correcta i fer-los conscients de la realitat. Pel que, centrant-me a nivell didàctic- metodològic, crec que podem aprofitar aquest llibre per a fer tertúlies en l'aula i comentar aquests temes esmentats.

Per concloure, en la meua opinió com a futura mestra, Charlie i la fàbrica de xocolata és un llibre que ha de formar part de la formació literària de qualsevol xiquet pel seu valor literari i aportació en la competència literària i, a més a més, per  la seua contribució educativa a nivell personal en l'alumnat.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA LLEGENDA DEL PALLETER

P.20 RESSENYA LIJ ESCRITA DE LECTURA LLIURE

ANIMACIÓ LECTORA