P27 RESSENYA LECTURA TÉCNICA
GRAMÀTICA DE LA FANTASIA. Introducció a l’art
d’inventar històries.
El llibre Gramàtica de la fantasia és un assaig
pedagògic rellevant per a la història de l’educació literària ja que, ens
aporta diferents tècniques aplicables a les nostres futures aules que ajuden a
millorar el nostre concepte de literatura i conseqüentment el gust per aquesta;
està dirigit a famílies i a personal docent. L'autor ha rebut numerables premis però no espcíficament per aquest exemplar. A més a més, mostra el punt de vista de l'alumne tant emisor com espectador per a que siga capaç, no a soles de descodificar històries sino de proposar i crear. El objectiu, des de el meu punt de
vista, és aconseguir una motivació tant intrínseca com extrínseca per a
desenvolupar el coneixement i les habilitats literàries tals com la imaginació
i la creativitat.
La data d’edició del llibre original és de
1973 i la versió que he llegit és de 1985, l’autor és Gianni Rodari i està traduït
per Carlos Alonso i Adela Alos. L’elaboració d’aquest llibre és el resultat de
les seues vivències per les escoles italianes i recopilació de diferents
mecanismes fantàstics. Gianni pensava que el procés creatiu és inherent al ser
humà i està a l’abast de tots. Aquest escriptor ha rebut diferents
reconeixements, no concretament en aquest llibre però si que ha sigut i és una
persona molt reconeguda a Itàlia, els seu país natal.
Respecte a l’estructura,
l’assaig es divideix en 45 capítols on ensenya noves tècniques per a donar lloc
a la imaginació, a la creativitat infantil, a l’ús de la paraula per a tots
dins del àmbit educatiu però principalment per aconseguir no fer artistes als xiquets
sinó per a ajudar a que siguen més creatius i a que siguen autocrítics en el
seu ensenyament.
Per començar, parla d’un concepte clau: el binomi fantàstic que consisteix en intentar juntar dues paraules encara que no estén relacionades i fer l’ús del invent o la imaginació. Crec que és
important explicar el concepte principal del llibre i el que tenen en comú aquestes tècniques. Aquest terme pretén mostrar-nos com de dues paraules podem
extraure un significat comú mitjançant l'ús de la preposició, paraules que
podrien estar en la nostra ment però que feia temps que no expressaven. La
fantasia sorgeix quan partint d’una paraula es creen sinònims estranys que
tenen una relació imprevisible. Com per exemple, al pensar la paraula roca es fiquen en contacte amb la nostra
ment: paraules que comencen per r (radio,
reloj, risa) , paraules que comencen per ro (Romero, rosa, rodilla) o que rimen amb -oca (oca, loca, boca), el procediment més senzill per a unir-les, com
s’explica al llibre, és mitjançant l’ús de preposicions. En el binomi fantàstic, les paraules no tenen un significat
quotidià sinó que s’extrau el seu propi significat, se les allibera del seu
sentit integrat. En definitiva, com afirma l’autor a la pàgina 21 a la línia 25 “El
concepto es imposible sin su contrario. No existen conceptos por sí solos, sinó
que generalmente son ‘binomios de conceptos’.”
A continuació,
aprofundirem en algunes d’aquestes tècniques i la seua aplicabilitat a l’aula.
En primer lloc, una tècnica que em va
cridar l’atenció va ser la de les hipòtesis fantàstiques, el procés és molt senzill. Es realitzen preguntes utilitzant la
forma Que passaria si... a
continuació, escollim un subjecte i un predicat encara que no tinguen relació,
per un moment s’oblida el seu significat, com per exemple: Que passaria si (opció de pregunta) un cocodril (subjecte) cridara
a la teua porta demanant una mica de romaní (predicat). Una proposta
didàctica podria ser fer una activitat en parelles, un company pensa un
subjecte i un altre el predicat i intenten establir una relació fantasejant.
Amb aquesta tècnica utilitzem la fantasia per a establir una relació amb la
vida real, pot ser que siga una tècnica que cride l’atenció als xiquets ja que,
els permet imaginar-se situacions que no ocorrien ocasionalment.
En segon lloc, una altre procediment és
l’error creatiu, on d’una equivocació pot sorgir una història. Molts dels
errors dels xiquets poden resultar creacions autòctones que serveixen per
assimilar una realitat. Per exemple, a l’aula els erros ortogràfics poden donar
lloc a històries còmiques e instructives, si un xiquet escriu “pitola” i no
“pistola”, Significa que aquest objecte dispara una altra cosa que no siguen
bales? En cada error trobem la possibilitat de fer una història, a banda de
aprendre d'ells. Com futura mestra, m’he donat compte que l’error és
una manera de crear o de inventar, no ha d’haver un model predeterminat.
Derivat d’aquesta activitat, seria convenient ensenyar als xiquets a riure-se’n
dels propis errors i no lamentar-se.
En tercer lloc, una
activitat molt interessant per aprofundir en l’àmbit literari és la creació
d’una endevinalla, a tots els xiquets i xiquetes li agrada endevinar-les. A més
a més, també podem aprofitar els seus versos per ensenyar les figures
literàries i saber identificar-les. Aquesta tècnica es descriu al llibre com
un exercici de lògica i d’imaginació, és una manera de tindre emoció per la
recerca i la sorpresa. Cal no confondre l’endevinalla con la falsa endevinalla
ja que, aquesta última es caracteritza per donar la resposta. En aquestes s’ha
de ficar atenció als sorolls per poder obtindré la resposta. Seria una
activitat interessant fer que els xiquets siguen capaços de crear les seues
pròpies i aconseguir endevinar les de la resta. Crear endevinalles augmenta el sentit
de la seguretat del xiquet, la seua capacitat de créixer i el seu plaer per
aprendre.
En quart lloc, en
diferents capítols s’exposen diferents formes de treballar la faula. Aquests
són importants a l’àmbit educatiu perquè no soles fiquen en pràctica la
imaginació sinó que en totes elles podem trobar una moralitat. Una de les
maneres de treballar és introduint modificacions en les històries que capten
l’atenció dels xiquets i que, en ocasions, tenen una eficàcia terapèutica. Un
altra manera seria canviant el paper dels protagonistes de la història conegut
com la “Técnica del error” el que fa canviar la visió de la història i la
personalitat dels personatges i per tant, promou la imaginació. I per últim, un
altra com per exemple, els xiquets han d’inventar un final que va més enllà del
que es conta. Com per exemple, inventar que ocorre després en el conte de La Ventafocs, és a dir, com es la seua
vida ara que està amb el príncep.
Per últim, respecte a un
altra forma de treballar l’educació literària a l’aula, per una banda, és
mitjançant rondalles tal i com es mostra al capítol 33. El joc és un recurs per
a ficar el nen en situacions agradables, per fer-li fer proeses memorables, aconseguir
que el xiquet es trobe en situacions plaenteres, plenes de satisfaccions com un
món ideal representant mitjançant la rondalla. Hauria de ser convenient que els
alumnes siguen els protagonistes de les pròpies històries. És necessari que el
xiquet acumule optimisme i confiança per poder desafiar la vida i no utilitzar
com diu el llibre "L’imperfecte i amb finalitats predicatives i intimidatòries".
Per conèixer-se, cal poder-se imaginar. Per altra banda, destacaria
les històries tabú que es caracteritzen per plantejar als xiquets temes que els
interessen íntimament però que l’educació relega entre les coses ‘que no esta bé de parlar-ne’. Es dona no a
soles a l’àmbit educatiu sinó al familiar també. Des del meu punt de vista, és
necessari eixir de allò establert, de què està o no està bé i començar a
equilibrar, a desdramatitzar i per això res com una rialla per ajudar als
xiquets. Aquesta és la finalitat principal d’aquestes històries. Un exemple que
reflecteix aquesta situació al llibre és amb la paraula “caca”, afirma que és
comprensible veure com els xiquets es riuen en aquell moment ja que, quan l’han
escoltat mai han pogut desfogar-se com volien. Definitivament, aquest tipus de
situacions haurien d’estar més normalitzades, són els xiquets qui més
necessiten riure; crec que és una manera de traure’ls de la
quotidianitat tant en l’àmbit educatiu i familiar i ser una mica més lliures i
no ficar barreres a la seua creativitat. Per finalitzar, podem vore com als anys 70 l'autor confia que l'any 2017 les paraules tabú siguen història, ens em donat compte de que no és així, aquestes paraules continuen sent tot un repte per a l'educació literària actual.
Per concloure, personalment
aquest llibre ho veig un material didàctic molt creatiu i com a futura mestra
pot servir-me de referència en l’ensenyament del llenguatge i la lecto-escriptura, no
es un llibre teòric sinó que explica propostes per a estimular al xiquet. M’ha
fet reflexionar sobre la poca motivació per part dels xiquets als llibres ja
que, a soles l’utilitzen al pupitre de l’escola. També he recordat la meua poca
experiència amb la literatura i conseqüentment he desitjat que les propostes
didàctiques que es mostren al llibre les haguera fet jo quan anava a l’escola, una com a mínim.
Actualment, no es dona una situació creativa on es valore la vida i no el
exercici, açò provoca que no haja gust per la lectura, amb el que no es naix
perquè no es un instint sinó que has d’anar creant-lo. Estem en una situació
crítica que està al nostre abast canviar, particularment no m’agradaria que els
meus futurs alumnes lliguen com ho he fet jo durant la meua etapa educativa de
primària i secundaria: per obligació. Necessitem millorar aquesta societat
basada en la productivitat per fer persones creatives que siguen capaços
d’utilitzar la seua imaginació; i com diu l'autor "creatius són aquelles persones preparades per a
trencar els esquemes de la experiència". És creativa la ment que no descansa,
que treballa per obtindré respostes satisfactòries. No soles hem de promoure el pensament del xiquet sinó de com aconseguir que siguen creatius per poder arribar a ser autónoms, educar és la manera de resoldre problemes de manera creativa. Per finalitzar, m’agradaria
ressaltar aquesta frase de l’autor Gianni Rodari que diu que aquest llibre és: “Para
quien cree que es necesario que la imaginación tenga su lugar en la educación,
para quien confía en la imaginación infantil, para quien conoce el poder de
liberación que puede tener la palabra”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada