P. 27 RESSENYA LECTURA TÈCNICA
Gramàtica de la fantasia

A
continuació vaig a ressenyar el llibre Gramàtica
de la fantasia de Gianni Rodari (1973). L'editorial és Edicions Proa S.A i
l'any de l'edició és 2008. Aquesta edició en valencià és per la traductora
Teresa Durán.
La
següent obra en 1970 va rebre el premi més important que es concedeix a la
literatura infantil; el premi Hans Christian Andersen. Açò és a causa que ,avui
ja cèlebre, Gramàtica de la fantasia
és el principal exponent de Rodari de les seues idees en renovació educativa,
havent-se convertit amb el temps en text de referència obligada per a professionals
de l'ensenyament de la llengua i la lectura.
En
primer lloc, m'agradaria aclarir que aquest llibre m'ha resultat una mica
difícil de llegir a causa de la seua complexitat lèxica, a més l'autor feia
bastants referències d'autors que , desgraciadament, no conec pel que moltes coses
se m'escapaven. No obstant açò, a mesura que et vas endinsant en les pàgines
del llibre, t'acostumes a la manera en la qual aquest autor s'expressa i
aconsegueixes involucrar-te completament en la lectura. Malgrat aquest únic
aspecte negatiu que he trobat en la lectura, Gramàtica de la fantasia és un dels millors llibres que he llegit
al llarg de la meua formació acadèmica de Magisteri. Al meu semblar, aquesta obra
literària deuria llegir-la tot professor i, especialment, futur mestre. Crec
que és un recurs literari essencial en la formació docent pel missatge tan
important que transmet: podem educar a través de la creativitat. Què significa
aquest missatge? Per a mi significa que els mestres devem ser capaços
d'ensenyar des d'una perspectiva totalment diferent a la qual, per desgràcia,
segueix present, la qual és l'arcaica i monòtona que es basa, principalment, en
transmetre coneixements per part del professorat i l'alumnat és el receptor
d'est. Des del meu punt de vista, els mestres hem d'ensenyar amb mètodes
creatius i innovadors que susciten l'interès del nostre alumnat i capte la seua
atenció. Per a açò, aquest llibre ens dóna una sèrie de tècniques mitjançant les
quals podem aconseguir-ho. Aquestes tècniques, que explicaré a continuació,
ajuden tant al mestre com a l'alumne, ja que es basen a desenvolupar la
creativitat i imaginació del mestre i, per tant, el docent a través d'ells
desenvolupar aquests dos factors en els seus alumnes, la qual cosa ajudarà a
potenciar el raonament en l'alumnat, i totes les seues característiques pròpies
com poden ser les intel·ligències múltiples, la seua creativitat personal, la
seua ment activa i el seu pensament autònom, tots ells factors essencials
perquè tinguen una correcta educació. Per tot açò, aquest llibre jo ho
recomanaria tant a professors com a famílies ja que aquesta última forma part
de l'educació dels seus fills i aquestes tècniques poden adaptar-se a qualsevol
entorn.
En segon lloc, centrant-me en l'estructura del llibre ens
trobem amb que una gran part del llibre parla de les experiències de l'autor en
el camp dels xiquets, la qual cosa ens ajuda a entendre molts comportaments i
actituds dels alumnes.
El llibre consta de 45 capítols, entre els quals podem
llegir, en el primer capítol els “Preliminars”. Aquesta part tracta de posar en
situació al lector explicant part de la seua vida i la seua experiència. En la
part central del llibre, Rodari explica moltíssimes tècniques per a
desenvolupar la creativitat i imaginació tant del propi lector com la de
l'alumnat. Entre elles regna el recurs de les històries. Una altra part del
llibre està dedicada a les endevinalles com a mètode alternatiu i en l'última
part s'ofereixen històries fetes, les reaccions dels xiquets en sentir-les i
les experiències personals de l'autor, per la qual cosa aquesta part ha sigut
una de les meues favorites ja que t'acosta a la vida i situacions reals de
l’escola.
D'altra banda, a continuació, posaré l'accent en algunes
tècniques que són les que més m'han cridat l'atenció i que em semblen molt
interessants i útils per a aplicar-les en un futur com a mestra:
En la pàgina 29, la tècnica “Què ocorreria si…”, és una
de les quals més utilitat li trobe per a utilitzar-la en l'aula de primària.
Consisteix en el següent: el professor planteja una hipòtesi en l'aula que
suscite l'interès dels xiquets, per a açò sol ser alguna qüestió divertida i
aparentment sense sentit, cite textual: “Què ocorreria si un home es despertara
transformat en un immund escarabat?” Amb aquesta tècnica captem l'atenció, amb
gran facilitat, dels xiquets i propiciem el desenvolupament del seu raonament,
imaginació i creativitat. Però, la raó que la fa una tècnica de gran utilitat
és que, a més de ser senzilla i ràpida de fer, arran d'una hipòtesi podem
treballar temes d'interès per a l'alumnat i importants, fent tertúlies i debats
de discussió en la classe. En definitiva, es basa a utilitzar la fantasia i
extrapolar-la a la realitat.
En la pàgina 57: “Transformar històries, caputxeta en
helicòpter”. Aquest mètode es tracta que el
professor dóna una sèrie de paraules que semblen lligades a una història per
exemple: bosc, l’àvia, caçador, xiqueta. Però l'última paraula, helicòpter, ix
del context. Els xiquets han de crear una història amb les paraules, per a açò
deuen reflexionar i utilitzar la seua creativitat per a donar-li un sentit la
història. Amb aquest joc
el professor pot mesurar la capacitat dels xiquets per a reaccionar enfront d'un element nou i serveix per a absorbir aqueixa nova paraula i reflexionar per a poder connectar-la amb la resta. Juguen amb la llengua i desenvolupen la seua creativitat.
el professor pot mesurar la capacitat dels xiquets per a reaccionar enfront d'un element nou i serveix per a absorbir aqueixa nova paraula i reflexionar per a poder connectar-la amb la resta. Juguen amb la llengua i desenvolupen la seua creativitat.
En la pàgina 112: “Històries tabú”.
Aquesta tècnica és una de les quals més m'han cridat l'atenció a causa de la
importància que para mi té el fet de normalitzar en l'escola a través de la
llibertat els temes tractats socialment com a tabú. Per exemple, el sexe, o
paraules mal vistes como assenyala Rodari: "merda". Són temes i aspectes
que estan en el dia a dia dels xiquets i per açò a través d'aquesta tècnica ens
ajuda als mestres a treballar-ho en l'aula. Si expliquem històries que
continguen aquestes paraules o temes, segons Rodari, ajudem a trencar amb
aqueixos tabús i normalitzar-los, la qual cosa és essencial avui en dia.
Per últim, de la
pàgina 153: “Imaginació, creativitat i escola”. Aquest capítol m'ha semblat molt interessant i important
assenyalar-lo a la ressenya ja que es fa una crítica important de l'escola. Es
diu que aquesta no atén a la imaginació i la creativitat perquè es prefereix un
alumne model que atén i memoritza a un creatiu, un fet que tots sabem que
actualment segueix existint, ja que l'alumne model, citant textualment a Roari,
és més "manejable". L’autor el que diu és que hem de promoure tant la
imaginació com la creativitat perquè són els mètodes per a desenvolupar en els
xiquets el raonament, fer pensaments autònoms i tenir una ment activa, como he
comentat anteriorment.
Per concloure,
crec que la idea bàsica d’aquest llibre és que si como mestres no posem un
repte al pensament dels nostres alumnes no hi haurà aprenentatge.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada