P18 RESSENYA LIJ ESCRITA DE TERTÚLIA LIJ
Joan el Cendrós

El següent llibre que vaig
a ressenyar es tracta d'una obra teatral titulada Joan, el Cendrós de Carles Alberola i Roberto García. L'edició és
Bromera / Alzira, 1998. El està destinat
per a lectors a partir dels 10 anys.
Quant a l'argument del llibre, ens trobem amb el conte
clàssic de la Ventafocs però en versió moderna i amb una particularitat que a
mi m'ha agradat molt, en aquest cas el protagonista és un xic. Em sembla que
aquest fet ajuda a trencar amb l'ideal de princesa- víctima- de la història i
el príncep- heroi- que va al seu rescat. És important trencar amb els
estereotips i donar una visió en els llibres més àmplia de la realitat, eixint
del tradicionalisme del conte clàssic. Pel que Joan, en aquest cas, serà qui
represente a un jove adolescent tímid d'aspecte descurat i menyspreat pels seus
companys de l'institut, a qui li posen de sobrenom: Joan el Cendrós. Ell, qui
està enamorat de la seua companya Elena, veu l'oportunitat d'acostar-se a ella
mitjançant un xat per ordinador, per la qual cosa a través d'est, utilitzant un
pseudònim del seu heroi cinematogràfic, contacta amb ella i comença a
enamorar-la, tot açò amb ajuda d'un ésser de ficció (Indiana Jones) qui té
poders màgics (la fada del conte tradicional). Al llarg del llibre podem
observar com Joan intenta que Elena siga la seua parella del ball de l'institut
i veurem a personatges secundaris- companys de Joan- amb les seues històries
personals que marcaran l'estereotip d'adolescent, sent cadascun amb uns trets
determinats, la qual cosa ajuda al fet que els lectors se senten identificats
amb les històries i actituds dels personatges.
Respecte a la temàtica del llibre, com he comentat amb
anterioritat, l'argument gira entorn de l'adolescència i els temes i situacions
usuals que podem trobar-nos amb alumnes adolescents. No obstant açò, encara que
el llibre sembla que siga per a alumnes que tinguen entre 14 i 18 anys, al meu semblar,
és perfecte per a alumnes de 10 anys d'ara endavant, és a dir, per a alumnes
d'educació primària. Aquests xiquets estan a un pas de passar a l'adolescència
i a l'institut, una època nova i totalment desconeguda en la qual el trànsit a
ella està ple de dificultats a causa que és una etapa de complexos; sentiments
contradits; el primer amor; els estudis i la seua rellevància i els grups i
l'acceptació d'aquests, la qual cosa es veu totalment reflectida en aquest
llibre. Per tant, posar aquest llibre dins de la formació literària de
l'alumnat és ideal per a que aquests xiquets pre-adolescents puguen començar a
endinsar-se i descobrir què és l'adolescència i què els espera en aquesta nova
etapa.
En aquesta obra teatral descobrim altres aspectes
importants com és el de la superació personal i l'evolució del personatge
principal que, a diferència del conte original, en aquest cas, Joan presenta
una transformació tant física com a personal, fruit de la seua maduració
interior. A més, l'obra com està enfocada en la vida real, veiem personatges
que pateixen discriminació per part dels altres. Aquesta discriminació és molt
freqüent en les relacions de grup. Pel que, una vegada més, localitzem un altre
tema d'interès per a alumnes de primària.
El despertar amorós, les relacions afectives, la solidaritat, les relacions entre xics-xiques i l'acceptació d'un mateix i de l'altre, i l'ús de les TICS (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) fa que, al costat de la resta de punts esmentats, siga un llibre perfecte per als alumnes que estudien educació primària, doncs són temes que els envolten i dels seus interessos.
El despertar amorós, les relacions afectives, la solidaritat, les relacions entre xics-xiques i l'acceptació d'un mateix i de l'altre, i l'ús de les TICS (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) fa que, al costat de la resta de punts esmentats, siga un llibre perfecte per als alumnes que estudien educació primària, doncs són temes que els envolten i dels seus interessos.
Centrant-me en l'àmbit metodològic i didàctic, crec que
aquest llibre el fet de ser una obra teatral fa que siga perfecte per a
adaptar-ho a l'aula i fer una obra de teatre amb els alumnes. Açò, ajudarà a
afavorir la seua creativitat i el seu interès per aquest gènere, però al seu
torn, i molt important, podran consolidar l'estructura característica del
teatre. De fet, és un llibre on estan molt bé descrites les escenes, la qual
cosa fa que sigui molt fàcil adaptar les escenes a l’aula. Posse una citació a
mode de exemple:
Pàgina 106: “ (Al pati tots continuen ballant. De sobte,
apareix la figura d’un jove molt atractiu. Es tracta de JOAN. Amb el vestit
virtual i un altre pentinat, ningú el reconeix. Obrint-se pas entre els
alumnes, que el miren bocabadats, avança cap a HELENA, l’agafa de la cintura i
comença a ballar amb ella [...])”.
A més, com a
proposta, crec que seria molt interessant fer tertúlies en l'aula per a
comentar i tractar els temes que, anteriorment, he esmentat.
Pel que fa al valor literari del llibre, Joan, el Cendrós és un llibre amb el
qual podem fomentar l'hàbit de lectura i treballar el gènere literari del
teatre. A més a més, cal destacar que la competència lingüística és l'adequada
per a alumnes de 10 anys, doncs el vocabulari és propi de l’adolescència i no
s’utilitzen tecnicisme ni un lèxic massa difícil.
Finalment, Joan el
Cendrós, és un llibre entretingut, divertit, amè i fàcil de llegir amb el
qual podem gaudir molt gràcies a la connexió que es fa entre el conte clàssic i
la vida actual dels adolescents.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada