P.20 RESSENYA LIJ ESCRITA DE LECTURA LLIURE

RESSENYA "ELS ULLS DEL LLAC"

“Els ulls del llac” és una novel·la que pertany a una trilogia de Francesc Mompó, un gran escriptor valencià que va ser el meu professor de Llengua Valenciana en la primera etapa de batxillerat a Burjassot, un dels motius pels quals he escollit aquest llibre. Francesc va nàixer a la Vall d'Albaida i va ser guardonat amb una sèrie de premis, entre ells el Premi La Forest d’Arana amb el poemari Viàtic Marí.

Ens trobem davant de la primera edició d'aquesta novel·la publicada l'any 2000 editat per Alfaguara/ Voramar i en el qual podem apreciar una absència d'imatges bastant important, és a dir, no trobem cap il·lustració al llarg de la lectura.

La història transcorre amb Carles com a protagonista, un jove de 17 anys que sempre eixia amb els seus amics prop de la seua casa i una de les coses que més desitjava era estrenar-se, però apareix una antiga aventura del passat amb la qual no ho va poder fer en aquell temps, Nuria. Més tard, Carles té possibilitats d'estrenar-se amb Montse, una estudiant de filologia, amb la qual finalment es va estrenar, però al poc temps es va arrepentir perquè estava enamorat de Núria.

Es tracta d'una novel·la amb un llenguatge senzill i col·loquial, ja que cal tenir en compte que atén a un públic amb edats compreses entre els 14-16 anys d'edat, per la qual cosa jo ho recomanaria per a aquestes edats, encara que fins i tot es podria incorporar en 6to de primària, ja que, encara que el sexe siga un tema tabú, s'ha de parlar sobre açò i respondre a les curiositats que afecten als nostres xicotets.

A més, podem observar una sèrie de temes transversals com l'amor, l'amistat, el desig, el sexe… temes que els sol preocupar als adolescents i que no és del tot desgavellat començar a tractar-ho en sisè de primària, ja que avui dia, els xiquets/as estan més informats sobre aquests temes que fa uns anys.

Em resulta una novel·la molt interessant per a tractar amb els alumnes de l'últim curs de primària, ja que els personatges que hi ha en ella són els típics adolescents i les típiques relacions que pots trobar tant en l'aula com fora d'ella, la qual cosa els pot ajudar a reflexionar o fins i tot aprendre sobre certs temes.

Quant als paratextos, trobem la contratapa on es descriu una mica la vida i trajectòria de Francesc Mompó i un breu resum de la història que, a la meua semblar, sona atractiu per a aquell jove que ho llitja, ja que es pot sentir identificat amb l'etapa i les experiències que el protagonista va a viure en la novel·la.

En les primeres pàgines d'aquesta novel·la trobem una mica d'informació sobre l'edició, etc., i una xicoteta dedicatòria a Anaïs i Pau, dues persones de les quals no tinc informació. D'altra banda, i com a curiositat, l'índex del llibre es troba al final de les seues pàgines, com ja vam veure en analitzar el llibre “L’ull de la mòmia”. Em resulta curiós açò perquè sempre m'he imaginat un llibre amb l'índex en les primeres pàgines per a tenir una visió general del contingut i fer-te una idea amb cada títol que va a anar l'obra.

D'altra banda, crec que és important tractar el tema de l'adolescència en l'aula, els interessos sexuals, com entendre'ls i afrontar-los… Per açò, la proposta que m'agradaria aportar a aquesta lectura seria fer una tertúlia per grups que, més tard, es convertiria en una tertúlia de tota la classe.

La idea és plantejar una sèrie de preguntes a cada grup: què penseu que és l'adolescència?, quins canvis es produeixen de ser xiquet a ser adolescent?, és necessari eixir de festa, amb amics… per a ser un adolescent?, què és l'apetit sexual?, ho heu experimentat alguna vegada?

El que es vol aconseguir plantejant aquestes qüestions en xicotets grups és que no senten tanta vergonya a l'hora de compartir experiències, per la qual cosa, en estar recolzats per un grup, se sentiran més còmodes i les respostes seran més fidels a la realitat per a més tard compartir les respostes amb tota la classe, en una espècie de debat.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA LLEGENDA DEL PALLETER

ANIMACIÓ LECTORA