LITERATURA INFANTIL I JUVENIL
Segons Jordi Rubió (1925) (Borda, 2003; Díaz-Plaja & Prats,
1998; Rovira, 1984; 1988), la literatura infantil i juvenil és “aquella rama de la literatura de
imaginación que mejor se adapta a la capacidad de comprensión de la infancia y
al mundo que de verdad le interesa”.
A més, aquest autor està en contra de
la novel·la realista perquè diu que anul·la la imaginació que és indispensable
en la infància (però açò pot crear confusió perquè no vol dir que la literatura
realista no siga literatura) i apel·la a la “capacitat de comprensió” i que no
és indicador de literatura.
La Literatura infantil i juvenil i el xiquet es
construeixen entre ells, és a dir, el xiquet construeix el seu text en
llegir-ho i la LIJ construeix al seu xiquet ideal en desenvolupar la seua
literatura.
Un altre autor, Juan Cervera (1992:11), vol incloure en
la seua definició tot allò que ell considera literatura infantil, com a rimes,
endevinalles, etc. Però tenint en compte les TIC, deuríem considerar també els
videojocs, els blogs, etc. A més, les TIC han portat el suport principal de la
literatura (el llibre) a una altra manera de lectura.
Hi ha autors com Hunt (1991) que impliquen una definició
de la Literatura infantil i juvenil des del punt de vista diacrònic, és a dir,
amb un lector, autor i text canviant en el temps, però açò implicaria que no es
puga construir una història de la literatura. A més, perd la seua lògica si
observem que hi ha xiquets de diferents generacions que han pogut llegir i
aprofitar obres com la de Enid Blyton des de 1942, amb unes il·lustracions i
vestuari desfasat.
Hollindale (1997) el que fa és crear un nexe d'unió entre
l'autor, el text i el xiquet. Per a ell “qualsevol cosa que un xiquet llig amb
plaure i comprensió és de fet literatura infantil”. Ha d'utilitzar un
llenguatge que transporte a la imaginació i que siga comprensible i accessible
pel xiquet, on aquest ha de ser un lector conscient i constructor en
l'actualitat.
Hollindale redueix la definició del que considera com a literatura
infantil en 6 categories:
Primer, com una sèrie de decisions per
part d'un grup de persones per a la posada a venda dirigit al públic infantil.
Segon, un conjunt d'escrits que fan
referència al xiquet actual.
Tercer, un conjunt d'escrits que fan
referència als xiquets tant del present com del passat.
Quart, un conjunt de gèneres de
ficció que susciten interès en el lector i que són accessibles lingüísticament.
Cinquè, un conjunt d'escrits que tenen semblances entre si i que permet
l'intercanvi entre lectors.
Finalment, fa referència a un “acte de lectura” en el qual hi ha un intercanvi
voluntari entre el xiquet i el text, així ho cridem literatura infantil.
A manera de resum, conclouríem agrupant tots aquests
conceptes que ens aporten aquests autors que la literatura infantil és aquell
tipus de literatura que apel·la a la imaginació del xiquet i que desperta en
ell certa curiositat, on el xiquet interacciona amb el text (un text apropiat
per a la seua edat i amb un llenguatge intel·ligible) i va construint la seua
història, a més de produir una sensació de plaure en el lector.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada