GÈNERES LITERARIS
S'anomena gènere literari a
cadascuna de les classes en què es divideixen els textos literaris escrits pels
autors amb una finalitat determinada. Cada gènere literari comprèn altres
subgèneres literaris.
Seguint a Glòria Bordons (2003),
els gèneres literaris tenen una gran importància en la formació literària dels
xiquets ja que són la principal porta d’entrada a la lectura si es té en compte
què són i per a què serveixen, doncs, si es coneixen les característiques de
cada gènere, es fàcil diferenciar entre diferents tipus de textos, a més de
comprendre millor textos que pertanyin al mateix grup i inclús escriure el
alumne un. “Si els gèneres són importants des del punt de vista didàctic
és perquè representen una funció convencional del llenguatge que es converteix
en norma o expectativa per al parlant” (Culler, 1975).
Així mateix, altres elements com
són la portada dels llibres, la tipografia els títols, els resums de la
coberta... són altres elements que ajuden a relacionar textos amb altres
que s’hi assemblin, i d’aquesta manera, la competència lectora és va construint
gràcies a l’ampliació d’expectatives de l’alumnat.
D’altra banda, els gèneres
literaris s’inclouen en els gèneres discursius, dintre dels quals hi hauria
també els gèneres no literaris. Tot i que els gèneres literaris com els no
literaris tenen semblances entre ells, doncs dos textos poder ser narratius, no
tenen res a veure una novel·la amb una notícia. Malgrat això, la literatura en
moltes ocasions imita la realitat utilitzant els gèneres discursius i els
registres lingüístics. Per això, usant aquests tipus de textos dins d’un aula,
textos literaris que continguin gèneres discursius no literaris, es poden
ensenyar les característiques pròpies d’un gènere no literari determinat i, a
més, reflexionar sobre la funció i especificitat de la literatura en ella
mateixa. Un exemple d’açò seria el següent poema:
MÀSCARA FONÈTICA D’UN
ESTRI QUE TÉ
FORMA DE PETITA PALA I
QUE SERVEIX
PER A PRENDRE UNA PETITA PORCIÓ DEL
CONTINGUT D’UN RECIPIENT
I PORTAR-LA A LA BOCA.
Cullera.
Joan Brossa (1965)
En aquest poema l’ús de la
definició fa pensar al lector, a més permet treballar la seua estructura
sintàctica i els trets lingüístics més identificadors d’una definició de
diccionari. Serveix també per reflexionar sobre el mateix llenguatge, i la
intenció d’un determinat tipus de poesia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada