P.27 RESSENYA LECTURA TÈCNICA
A continuació
vaig a ressenyar els llibres de “Poemania” i “Llegir per a créixer”. L’autora
del llibre de Poemania és Anna Ballester y la editorial és Bromera tracta de
ser una guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia i sorgeix
per la necessitat i la falta de consideració en la que es té la poesia.
Poemania
arreplega les reflexions didàctiques generades després de la realització de
tallers de poesia amb xiquets de diferents edats i en diferents nivells
educatius. Esta guia ofereix, fonamentalment, una relació d'activitats de
caràcter lúdic per a practicar la lectura, l'escriptura i la representació de
textos poètics, tant en l'escola com en l'àmbit familiar.
Tracta de donar
una sèrie d’estratègies i recursos per a introduir a la lectura de la poesia
als xiquets, però existeix un problema. No és pot fomentar la lectura en els
xiquets sinó partim de que en cassa es té ja un hàbit lector. Perquè sabem que
els xiquets fan el que veuen a casa i si no veuen que els seus pares també
estan llegint de tant en tant, ells no ho faran, és simple.
L'objectiu
d’aquest llibre és proporcionar recursos i estratègies per incitar pares, mares
i docents a seguir jugant i a redescobrir el plaer de llegir i escriure textos
poètics. Vol convidar-los a transitar tots junts pel fascinant món de la poesia
amb lectures en veu alta, amb jocs de memorització, amb activitats per a
escriure i recrear poemes i amb propostes de dramatització. És una guia
engrescadora que anima a posar-la en pràctica.
Entre aquestes estratègies
que anem a trobar en el llibre podem destacar una que s’anomena la “vareta
màgica” que serveix per a la memorització de poemes però també es pot
extrapolar a unes altres assignatures com matemàtiques a les taules de
multiplicar. A més a més vull destacar un altra estratègia que dona aquest
llibre que s’anomena “el cadàver exquisit” que consisteix en unir frases seqüenciades
entre els companys veient a soles l’última frase que hi ha i l’alumne continuar-la,
aquesta estratègia es perfecta per a promoure la creativitat i la imaginació.
Els textos
poètics requereixen un tractament especial, diferent, de les altres tipologies
textuals. Per tant, se necessita una bona dosi d'imaginació, llibertat i
sensibilitat per a poder transitar pel meravellós món de les paraules
poètiques, és per això que aquestes estratègies que hem vist ens van a fer la
feina molt més fàcil i entretinguda d’ensenyar als xiquets poesia, perquè si
ells ho gaudeixen aprenent al final la
labor serà molt més senzilla del que pareixia.
És per tot açò
per lo que si unim aquestes estratègies amb els consells que anem a vore en el
llibre “Llegir per a créixer” tindrem els fonaments perfectes per a poder
portar al nostre terreny als alumnes i als pares per a que acaben llegint. Però
dec remarcar que sense la col·laboració dels pares, açò es impossible, per això
l’educació lectora, l’animació a llegir comença des de cassa amb els propis
pares.
En quant al
llibre de “Llegir per a créixer”, el seu autor és Joan Carles Girbés Aparisi i
la seua editorial és Bromera. En aquest llibre es tracta el tema de la
importància del àmbit familiar, és a dir, si la mare o el pare li diu al seu
fill que es posse a llegir un llibre i ells mai ho han fet, no tindrà cap
efecte.
És una guia
pràctica per a fer fills lectors. Vol facilitar a pares i mares estratègies
útils i pràctiques per a fomentar l’hàbit lector en família: des de consells
sobre com contar un conte o com triar el títol més adequat a cada edat fins a
idees senzilles per estimular-los el gust per la lletra impresa. Tot això està
escrit en una obra amena i entenedora que es llig d’una tirada.
A més a més
tracta temes com que hi ha que deixar ben clar que hi existeixen molts motius
per a llegir no a soles estan els acadèmics sinó que per gaudir, entretindre’s
o fer d’una estona avorrida a moguda mentalment, hi ha mil motius i el xiquet
ho té que saber.
Els pares deuen
saber que no es pot renyir al xiquet si ratlla els llibres, sobre tot en els
primers passos perquè, el llibre el tenen que vore com un company de jocs, per
això no ens hem d’escandalitzar si alguna vegada trobem algun dibuix, com a
futurs mestres hem d’ensenyar-los a cuidar els llibres però no martiritzar-los perquè
els faria repudiar la lectura.
Personalment
m’agrada més el llibre de “Llegir per a créixer” perquè t’ho separa per edats,
t’explica com fer cada cosa, te dona consells per ajudar a incitar a llegir a
qualsevol persona, sobretot als més xicotets i xicotetes. A més a més
m’agraden molt les il·lustracions que apareixen en el llibre, les vinyetes i
els textos que apareixen en els costats en negreta per a donar-li més
importància que a la resta de text.
Vaig a destacar
un fragment d’aquest llibre:
Decàleg de la
família compromesa amb la lectura
1. Valorem el fet
de llegir
2. Contem-los
contes
3. Que ens vegen
llegint
4. Fem del llibre
un objecte quotidià
5. Parlem de
llibres
6. Llegim amb
ells
7. Fem de la
lectura un costum saludable
8. Regalem
llibres
9. Animem-los a
escriure
10. Impliquem-nos
en el procés
Crec que aquest
decàleg deurien ser les normes bàsiques en totes les famílies del món, però per
desgràcia mai serà aixina i és ací on el nostre paper com mestres té que ser
predominant.
En el llibre llegir per a créixer hem vist com
tots tenim excuses per no llegir com no tinc temps o és car, però vull destacar
una idea que a mi personalment sempre me ha
paregut necessària
i mai l’han fet amb mi.
Llegir té que ser
algo divertit, algo que ho fas perquè saps que vas a gaudir, però quan no
coneixem els gustos d’una classe no sé com els mestres podem encomanar unes
lectures sense cap informació. Tots tenim gustos diferents i ens agraden per
tant llibres diferents. El principal objectiu és aconseguir trobar el llibre
adequat per al xiquet. Com a professor pense que seria convenient avanç d’obligar
als alumnes a llegir un llibre que puga agradar-li a tres o quatre, anem a fer
una fulla amb els gustos individualment que té el xiquet.
Amb açò, estic dient
que no podem posar tot dient que són els xiquets o els pares els que no volen
llegir si de primeres nosaltres no ens molestem a donar-los llibres que vagin
encaminats als seus gustos. Crec que es fonamental aquesta pràctica per a motivar
la lectura des d’un inici, al igual que no recomanar llibres massa dificultosos
perquè quan arribi el xiquet i no ho entenda acabarà frustrant-se i com a conseqüència
odiant la lectura.
De vegades el
camí recte no és el més curt ni, sobretot el més convenient. L’educació dels
fills requereix esforç, tenacitat i imaginació per a fer possible el que en
principi semblava irrealitzable. Un consell que apareix en el llibre diu que
molts bons lectors abandonen l’hàbit de llegir quan arriben a l’adolescència.
Cal estar alerta perquè durant eixe període, la llibertat d’elecció dels
llibres serà determinant.
Per acabar,
recomanaria aquests llibres a tots els pares, mares i docents que volen que els
seus fills i alumnes s’interessen per la lectura i els poemes, ja que pense que
la lectura es la clau prodigiosa de la informació, de la cultura, del mon de la
ficció i de la fantasia. Aconseguir-la no és tan senzill: està a l'abast
de tots els xiquets, però amb condicions. La importància de la lectura en els
xiquets es basa en els seus beneficis a l'hora d'estudiar i adquirir
coneixements i es per això que tenim que reforçar la base des de casa.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada