P.18 RESSENYA LIJ ESCRITA DE TERTÚLIA LIJ

L'ULL DE LA MÒMIA

L’ull de la mòmia va ser publicada per primer vegada en l’any 2000, el llibre que tinc davant és la 10ª edició, va ser escrit per Jesús Cortés i va ser editat per Bromera. La col·lecció a la que pertany aquest llibre és El Micalet Galàctic. Els grafismes o les il·lustracions venen de mà de Francesc Santana que ha participat en obres com “La vall dels misteris” o “Quantes rondalles” entre altres, però totes són de Bromera.

Respecte a les congratulacions que va rebre aquest llibre podem vore que va rebre el Premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre en 1999, patrocinat per Edicions Bromera i promogut per l’ajuntament d’Alzira on formaven de jurat Gemma Lluch, Josep Millo i Maria Jesús Bolta entre altres.

Aquesta novel·la tracta de com tres xiquets es troben a soles a cassa sense els seus pares i estan a la mira del iaio d’un d’ells. El iaio en la seua vida quan no estava jubilat era egiptòleg i açò dona dinamisme a l’obra des d’un principi. Els xiquets més el iaio tenen que trencar el malefici que té un dels xiquets, Max, açò els posa en la situació de tindre que treballar conjuntament per a aconseguir-ho.

La novel·la tracta l’amistat que la podem vore entre els xiquets en tot moment, el treball en equip i al mateix temps la igualtat de sexes al vore com la figura de Diana no queda en segon terme ni s’amedrenta l’hora d’enfrontar problemes, informació que és de vital importància per el simple fet de que els lectors d’aquesta novel·la són xiquets de primària o inclòs secundària com em va passar a mi que em vaig llegir aquest llibre en segon de secundària.

El valor literari d’aquesta obra és extens i gran part és gràcies al vocabulari que podem trobar al llegir les seus pàgines. Aquest vocabulari pot arribar a ser massa per a xiquets de primària per això aquest llibre pot ser d’utilitat al secundària. Ja hem dit que treballa temes transversals com diria Conxa Rovira, escriptora reconeguda, però uns dels temes que no hem tractat abans i és important és la visió que té l’autor sobre la figura dels majors, on fomenta el respecte i la figura cap als avis.

Respecte als paratextos, que com ja sabem són els conjunts d’enunciats que acompanyen al text principal com títols o subtítols o inclòs al prefaci com podem vore al darrere de la portada del llibre on trobem els premis que ha guanyat aquest llibre. A més a més en la contratapa trobem un resum xicotet de la història, però al ser tan menut pot causar un efecte negatiu que és que no tingues ganes de llegir-lo per que realment no saps de que va a tractar, ja que fa un barreig de temes en huit línies.

Citant a Conxa veiem que ella en la seua proposta didàctica ens diu que el primer que deuríem de fer seria mostrar li la portada als xiquets sense el títol i fer reflexionar als alumnes de què pot tractar el llibre, aquesta proposta em va agradar perquè en una de les tertúlies que vàrem fer la vaig utilitzar i no sabia que Conxa Rovira l’havia dit sinó que vaig caure en que era una bona forma de començar i donar peu a la imaginació dels xiquets respecte al llibre.

Crec que com a futurs mestres tenim que implicar-nos més a l’hora de motivar als alumnes a que vulguin llegir, per això la meua proposta que faria en aquest llibre en concret seria en primer lloc utilitzar el coneixement adquirit gràcies a Conxa i els ensenyaria la portada i el títol per separat però després els donaria unes fitxes fetes per mi d’endevinalles, laberints i jocs com ajudar a la mòmia a eixir de la seua tomba o ajudar a Max a no perdre’s per els laberints, crec que són activitats interactives i que podem fomentar les ganes de llegir als xiquets.

Referències Bibliogràfiques:

Rovira, Conxa (sense data). Propostes didàctiques. L’ull de la mòmia. Bromera. El Micalet Galàctic. En línia.   Recuperat de https://www.bromera.com/tl_files/propdidac/18/18067.pdf

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA LLEGENDA DEL PALLETER

P.20 RESSENYA LIJ ESCRITA DE LECTURA LLIURE

ANIMACIÓ LECTORA