P.18 RESSENYA LIJ ESCRITA DE TERTÚLIA LIJ
L'ULL DE LA MÒMIA
L’ull de la mòmia va ser publicada per
primer vegada en l’any 2000, el llibre que tinc davant és la 10ª edició, va ser
escrit per Jesús Cortés i va ser editat per Bromera. La col·lecció a la que
pertany aquest llibre és El Micalet Galàctic. Els grafismes o les il·lustracions
venen de mà de Francesc Santana que ha participat en obres com “La vall dels
misteris” o “Quantes rondalles” entre altres, però totes són de Bromera.
Respecte a les congratulacions
que va rebre aquest llibre podem vore que va rebre el Premi de Narrativa Infantil
Vicent Silvestre en 1999, patrocinat per Edicions Bromera i promogut per l’ajuntament
d’Alzira on formaven de jurat Gemma Lluch, Josep Millo i Maria Jesús Bolta
entre altres.
Aquesta novel·la tracta
de com tres xiquets es troben a soles a cassa sense els seus pares i estan a la
mira del iaio d’un d’ells. El iaio en la seua vida quan no estava jubilat era
egiptòleg i açò dona dinamisme a l’obra des d’un principi. Els xiquets més el
iaio tenen que trencar el malefici que té un dels xiquets, Max, açò els posa en
la situació de tindre que treballar conjuntament per a aconseguir-ho.
La novel·la
tracta l’amistat que la podem vore entre els xiquets en tot moment, el treball
en equip i al mateix temps la igualtat de sexes al vore com la figura de Diana
no queda en segon terme ni s’amedrenta l’hora d’enfrontar problemes, informació
que és de vital importància per el simple fet de que els lectors d’aquesta novel·la
són xiquets de primària o inclòs secundària com em va passar a mi que em vaig
llegir aquest llibre en segon de secundària.
El valor literari
d’aquesta obra és extens i gran part és gràcies al vocabulari que podem trobar
al llegir les seus pàgines. Aquest vocabulari pot arribar a ser massa per a
xiquets de primària per això aquest llibre pot ser d’utilitat al secundària. Ja
hem dit que treballa temes transversals com diria Conxa Rovira, escriptora
reconeguda, però uns dels temes que no hem tractat abans i és important és la
visió que té l’autor sobre la figura dels majors, on fomenta el respecte i la
figura cap als avis.
Respecte als
paratextos, que com ja sabem són els conjunts d’enunciats que acompanyen al
text principal com títols o subtítols o inclòs al prefaci com podem vore al
darrere de la portada del llibre on trobem els premis que ha guanyat aquest
llibre. A més a més en la contratapa trobem un resum xicotet de la història, però
al ser tan menut pot causar un efecte negatiu que és que no tingues ganes de
llegir-lo per que realment no saps de que va a tractar, ja que fa un barreig de
temes en huit línies.
Citant a Conxa
veiem que ella en la seua proposta didàctica ens diu que el primer que deuríem de
fer seria mostrar li la portada als xiquets sense el títol i fer reflexionar als
alumnes de què pot tractar el llibre, aquesta proposta em va agradar perquè en
una de les tertúlies que vàrem fer la vaig utilitzar i no sabia que Conxa
Rovira l’havia dit sinó que vaig caure en que era una bona forma de començar i
donar peu a la imaginació dels xiquets respecte al llibre.
Crec que com a
futurs mestres tenim que implicar-nos més a l’hora de motivar als alumnes a que
vulguin llegir, per això la meua proposta que faria en aquest llibre en concret
seria en primer lloc utilitzar el coneixement adquirit gràcies a Conxa i els
ensenyaria la portada i el títol per separat però després els donaria unes
fitxes fetes per mi d’endevinalles, laberints i jocs com ajudar a la mòmia a
eixir de la seua tomba o ajudar a Max a no perdre’s per els laberints, crec que
són activitats interactives i que podem fomentar les ganes de llegir als
xiquets.
Referències
Bibliogràfiques:
Rovira, Conxa (sense data). Propostes
didàctiques. L’ull de la mòmia. Bromera. El Micalet Galàctic. En
línia. Recuperat de
https://www.bromera.com/tl_files/propdidac/18/18067.pdf
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada