P.27 RESSENYA DE LECTURA TÈCNICA
Gianni Rodari (1920), un professor
italià de xiquets estrangers que fugien dels conflictes racials, és l'autor de
l'obra “La Gramàtica de la Fantasia” (1973), de l'editorial Edicions Proa S.
a., amb any d'edició del 2008 i traducció realitzada per Teresa Durán.
L'obra va rebre el Premi Prato en
1960, el Premi Castello en 1965 i el Premi Hans Christian Andersen en 1970.
“Si tuviéramos una fantástica, como hay
una lógica, se habría descubierto el arte de inventar”
L'autor amb aquesta obra pretén
conscienciar als mestres de la multitud d'opcions que hi ha per a estimular la
creativitat del xiquet en diferents àmbits. Rodari ho fa incitant al xiquet a
crear, crear històries a partir de paraules, fonemes, pensaments, etc. Tot allò
que té el xiquet en el cap és un estímul per a crear aqueixes històries.
A més, cal destacar que no solament
ajudes al xiquet a crear, sinó que també t'ajuda a tu, com a mestre, a conèixer
més al xiquet. Com? Us preguntareu… Doncs bé, al cap i a la fi, en l'art de
crear, cada xiquet desvia el tema o la història cap a on vol. Aqueix
“desviament” està influït per l'educació que rep a casa, pels mitjans de
comunicació de masses (sèries, programes de televisió que veu, contes que llig,
etc.). Tot açò, sota el meu punt de vista, ens proporciona el conèixer al
xiquet.
M'ha semblat una obra molt
interessant, ja que aporta aqueixa perspectiva del mestre amb ment oberta a
l'educació i l'explotar el potencial creatiu de l'alumne, a través de diferents
tècniques i jocs que al meu semblar són bastant interessants.
A més, un altre punt a favor d'aquesta
obra és que totes aqueixes tècniques estan exemplificades, amb la qual cosa, et
permet comprendre millor el text, encara que tinga un vocabulari específic,
però sincerament, incorporant aquests recursos, no es fa difícil de llegir.
També són mètodes molt bé implementats perquè el xiquet perda la por a equivocar-se. En aquest context el xiquet no s'equivoca, ja que la creativitat no comet errors, però el mestre pot guiar a l'alumne a millorar l'expressió d'aqueixa creativitat, la qual cosa a la llarga li pot proporcionar més seguretat.
Quant a l'estructura que compon el
llibre, aquest està format per quaranta-cinc capítols on, per descomptat, no
cal oblidar el Prefaci, que és on Rodari contextualitza el llibre enfocat a la
Fantàstica, a l'art de crear, i on a més contextualitza la seua situació (és a
dir, és un professor italià que narra els esdeveniments viscuts amb els seus
alumnes, com si fóra un psicoanalista).
Després d'una breu descripció de
l'estructura i de l'enfocament que Rodari li dóna a la seua obra, ens fiquem de
ple en les tècniques que empra amb els xiquets, explicades de manera molt breu.
cal destacar la importància durant
tota aquesta lectura del binomi fantàstic, que al cap i a la fi consisteix a
ajuntar dos substantius amb preposicions i conjuncions, formant una situació
creativa, fantàstica (per exemple, gat i cadira).
Una altra tècnica que m'ha semblat
molt interessant és la de “La pedra en l'estany”, sobretot em crida l'atenció
al principi del capítol l'analogia que utilitza amb la pedra que cau en un
estany amb “les infinites evocacions que una paraula pot suscitar en el teu
cervell quan l'escoltes, com un efecte en cadena en el qual tot té sentit amb
les teues vivències anteriors”. Aquesta tècnica és l'origen, al meu semblar, de
tota evocació creativa, ja que Rodari comença des del bàsic, la paraula, fins a
arribar a la fantàstica i la creació d'un text coherent.
La tècnica que utilitza en “Què
ocorreria si…” és molt semblada a la del binomi fantàstic, però utilitzant un
verb i un substantiu. El professor el que fa és realitzar una hipòtesi que
suscite interès en el xiquet i a partir d'ací crear la fantàstica. Em resulta
molt interessant, perquè és molt recomanable treballar amb coses que al xiquet
li susciten interès, per tot allò que és l'escola qui ha d'adaptar-se a
l'alumne, no l'alumne a l'escola. Treballar amb els interessos dels xiquets
potencia més la seua capacitat d'atenció i el seu posterior aprenentatge,
encara més significatiu.
També em sembla una de les més
interessants, per la qual cosa deia al principi de l'escrit, és la de “L'error
creatiu”. En aquesta tècnica podem veure com a partir de l'error podem crear
històries fantàstiques diferents i divertides. Per exemple si a Tanzánia li
canviem la T per la M i escrivim Manzania, estem creant un lloc nou i
desconegut.
Aquesta prepara a l'alumne per a
l'error, evitant frustracions. L'error no és dolent, simplement és una evocació
de la nostra imaginació i, a més, molt interessant. Treballar amb l'error en
l'educació tant Primària com a Infantil em sembla una bona tècnica per a
conscienciar a l'alumne que tots ens equivoquem i que açò no vol dir que açò
“estiga malament”.
Una altra tècnica que m'ha cridat molt
l'atenció és la dels “video jocs”. L'activitat consisteix a retallar títols de
diferents periòdics, etc., amb la finalitat d'ajuntar aqueixes retallades i
crear una història absurda però creativa. M'ha cridat l'atenció perquè realment
no trobe la finalitat a aquesta pràctica, però segueix fomentant la creació de
la fantàstica en els xiquets, cosa que s'agraeix.
A més, és interessant també que els
xiquets coneguen els mitjans de comunicació escrits on es redacten mil
històries, successos, etc., cada dia, la qual cosa els pot ajudar a guiar les
seues històries cap a altres perpectives.
Una de las idees més importants d’aquest llibre és, com diu
Esther Rrpg en el seu blog, és que “Confía en el juego como posibilidad de
libertad y como la expresión más natural de la infancia”.
I és que tots els mestres li deuríem
donar importància a açò, al joc. Una cosa tan simple que sembla que solament és
exclusiu de l'oci, però que serveix per a fer dels coneixements de l'escola un
contingut lúdic i entretingut.
“Defendió a los niños como creadores
activos con capacidad de transformar el mundo que los adultos les han querido
imponer”. (Rrpg, Esther, 2012)
Com a conclusió, m'agradaria dir que
és important que els docents o futurs docents promoguen la creació, la
“fantàstica” que diu Rodari en el seu llibre, perquè els fa únics, lliures,
ciutadans crítics i sense por a l'error o al fracàs, perquè de l'error
sorgeixen noves idees per a millorar i dirigir-nos cap al tipus de persona que
volem ser.
Referències bibliogràfiques
- RRpg, E. (2012). Gianni Rodari, “Gramática de la fantasía”.
El rinconcito de Esther. Recuperado 14 May 2017, a partir de
https://elriconcitodeesther.wordpress.com/2012/03/24/gianni-rodari-gramatica-de-la-fantasia/
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada