PLA LECTOR
Ací us deixem una proposta d'un Pla lector que hem creat els autors d'aquest blog, esperem que us agrade.
1. INTRODUCCIÓ
Aquest
pla de foment lector s’adreça a tota la comunitat educativa, més concretament
al curs 5é de primària, que conforma el CEIP Bonaventura situat en Benimaclet,
pedania de la Comunitat Valenciana. El context sociocultural que envolta el
centre és de diversitat cultural, no és un barri conflictiu i desintegrat, sinó
que ens trobem, generalment, amb famílies estructurades.
El
centre consta de 150 places escolars i en ell s’imparteixen dues línies, una en
valencià i l’altra en castellà. Com a resultat, s’adhereixen al pla
d’ensenyança en valencià i al programa d’immersió lingüística, en busca d’una
educació plurilingüe i intercultural. Per tant, es pot dir que aquest és un
centre que pretén tindre una convivència de diverses cultures dins d’una
mateixa aula.
En el pla de foment lector s’implicarà tota la
comunitat educativa com és el professorat, l’alumnat, el personal extern, les
famílies i les biblioteques, la participació de les quals considerem important
ja que tots formen part del dia a dia del alumnat i, per tant, de la seua
formació literària.
D’aquesta
manera, i per tal d’aconseguir que el nostre alumnat desenvolupe una
competència lectora i un intertext que els ajude a desenvolupar un pensament
crític i independent en enfrontar-se a altres textos, exposem, a continuació,
els objectius específics que centren aquest pla de foment lector i que seran
els criteris específics d’avaluació de la competència literària que es
prioritzaran en el pla de lectura del curs, i que guiaran la selecció d’obres
literàries que llegirà l’alumnat i les activitats que farà; la planificació de
la formació docent i de l’avaluació del pla de lectura.
Els objectius que anem a tractar son:
Els objectius que anem a tractar son:
- Utilitzar les noves tecnologies per a la realització de diferents tipus d'activitats.
- Construir la personalitat del propi xiquet/a
- Motivar a l’escriptura a través de la redacció de composicions escrites sobre temes propers a l’alumnat
- Aconseguir que els alumnes descobreixin la lectura com un element de gaudi personal.
- Animar la producció pròpia de textos senzills.
2. PLANIFICACIÓ DE LES ACTIVITATS A CLASSE
A
continuació, es mostren diferents activitats proposades per a l’aula de 5é de
primària. Les dues tasques contenen 3 activitats corresponents amb el treball
de la lectura inicial, continuat i final.
2.1.
Primera
tasca
A la
primera tasca ens centrarem en un llibre de gènere poètic que té com a objectiu:
obrir un ventall de possibilitats per la lectura amb l’objectiu de construir la
seua personalitat, motivar a l’escriptura a través de la redacció de
composicions escrites sobre temes propers a l’alumnat i utilitzar les noves
tecnologies per a la realització de diferents tipus d'activitats.
Activitat Inicial: Juguem a ser poetes
L’activitat
prèvia s’anomena Juguem a ser poetes
i consta, primerament, de crear un poema de manera conjunta partint de paraules
inventades, donades per síl·labes que aporta cada alumne. Intentant així, crear
rimes entre les diferents estrofes o versos. Partint de la paraula resultant,
han de construir un vers incloent aquesta al final del mateix. Posteriorment,
es buscaria un altre vers creant una rima amb aquesta paraula i donant-li un
sentit personal a la paraula inventada.
Una vegada
redactada l’estrofa, per tal de donar-li sonoritat i ritme, han
d’interpretar-les per grups basant-se en els gèneres musicals que coneguen, com
el rap, l’òpera, ranxeres… Per mitjà d’aquestes activitats, posen en pràctica
les diferents habilitats de competència escriptora relacionades amb la
producció de textos.
Activitat durant: Dóna-li forma al poema
Organitzem
l’activitat Dóna-li forma al poema fent una
visita a la biblioteca del centre amb l’objectiu de triar el llibre de poemes
que més els cride l’atenció. A continuació, es fa un intercanvi de llibres, per
tal d’estar en contacte amb diferents poemes i tenir possibilitat d’escollir,
per a, posteriorment, elaborar cal·ligrames basant-se en els elements que poden
aparèixer en els diferents poemes.
La
justificació d’aquesta activitat es troba encaminada a què per mitjà d’aquests
cal·ligrames, donem l’oportunitat als alumnes de desenvolupar el valor simbòlic
del qual representen els poemes.
Activitat post: Plouen poemes
En aquesta part, a l’activitat Plouen poemes, tindrà lloc un treball d’investigació en el que, mitjançant
una metodologia basada en el descobriment guiat, es proposa a l’alumnat una
recerca que han de dur a terme a la pàgina web “Música de poetes”, a la qual
tenen l’oportunitat de cercar per poetes, intèrprets o poemes. En l’esmentada
web, tindran la possibilitat de conèixer les cançons de diferents poetes. A
més, tenen a l’abast una sèrie de continguts complementaris que són de molta
utilitat per treballar a les aules des dels diferents àmbits.
Després d’haver-lo seleccionat, han d’exposar-lo a les finestres
del centre, de manera que ho pot veure la resta de l’escola. Per tal que tots
tinguen la mateixa estructura, s’han de seguir unes pautes sobre la imatge que
es representa, el poema escollit i dades d’interès de l’autor/a. D’aquesta
manera, es fomentarà la creació grupal i participació per a la comunitat
educativa, fent-los partícips del procés i de gaudir del resultat final de
l’activitat conjunta.
2.2.
Segona tasca
A la
segona tasca es centrarem en el gènere narratiu que té com a objectiu: Aconseguir
que els alumnes descobreixin la lectura com un element de gaudi personal i
animar la producció pròpia de textos senzills.
Activitat prèvia: Què et mostra?
La primera activitat s’anomena Què et mostra?, aquesta activitat tracta de despertar el interès
als alumnes per mitjà de el format del llibre i el book tràiler. Primerament,
s’exposa la portada del llibre amb la finalitat de que ells mateixos conten a
la resta de la classe de forma oral la seua visió sobre l’argument mitjançant
el dibuix de la portada. Seguidament, veuen el book tràiler endevinant la
història del llibre, a més, els farem preguntes en relació al que han vist com
per exemple: Què penseu que tracta la trama del llibre? Cóm penseu que serà el
protagonista?...
Activitats
durant: Crea el teu
personatge: Imagina al teu company
La següent activitat, s’anomena Crea el teu personatge: Imagina al teu company, els xiquets hauran
de donar-li vida al seu personatge preferit associant-lo amb un alumne de la
classe que tinga unes característiques molt paregudes a aquest personatge.
Caldrà que facin una petita descripció del seu personatge, així com els poders
o virtuts que tenen els mateixos, com a forma de justificar on ha vist el
paregut amb el seu company o companya.
Activitats post: El
nostre aprenentatge
Per a aquest punt, s’ha pensat una activitat
col·laborativa i cooperativa amb les persones de l’entorn més pròxim als
xiquets/es. Aquesta tasca anomenada El
nostre aprenentatge, tractarà de crear un final totalment diferent al que
ha ocorregut al llibre. De manera que reflecteixen allò que esperaven diferent
o que les haguera agradat que passarà. És una forma de donar la moralitat de
que no tot és com pareix a la vida sinó que de vegades podem tindre un canvi de
visió ja que, no tot ha d’estar predeterminat, i que hem d’aconseguir ser
autònoms i responsables amb les nostres tasques gaudint de la imaginació de
crear i donar allò que ens fa diferents a la resta.
3. DISTRIBUCIÓ DE LA BIBLIOTECA
La
biblioteca del centre escolar és una de les eines més importants que podem
trobar en un col·legi perquè els alumnes tinguen un suport o es nodrisquen de
certs coneixements necessaris per al seu correcte desenvolupament en la
societat.
Segons el
Departament de Educació Cultural del Centre de Documentació del Servei de
Renovació Pedagògica, “Es importante que
el espacio de la biblioteca responda a las necesidades de los distintos
usuarios”, és a dir, hem de pensar primer en el tipus d'alumnat que tenim
en l'escola, les edats que tenen (en aquest cas, és una escola infantil i
primària, per la qual cosa el material necessari haurà d'adaptar-se als
continguts d'interès per a ells), a més de tenir en compte que nostra escola
tenen una doble via, tant la via en Valencià com la via en Castellà, per la
qual cosa devem disposar d'una àmplia gamma de llibres en tots dos idiomes per
a mantenir les dues vies actives.
Per a
l'ordenació del material, utilitzarem la Classificació Decimal Universal, que
és un sistema que esmenta el Departament d'Educació Cultural com “normalizado de clasificación temática
general”, que ens permetrà tenir ordenat per temàtiques i edats els llibres
dels quals disposem en la biblioteca. Per exemplificar, com enuncia el document
del Departament d'Educació Cultural, podem fer una classificació per grups
d'edats que “se diferencian con letras,
números y colores determinados: I1 azul – hasta los 7 años (poca letra y muchas
ilustraciones); I2 rojo – de 8 a 10 años (texto e ilustraciones por igual);
etc.”.
Aquests
llibres tindran una etiqueta per a classificar-los i identificar-los dins de la
biblioteca, que estarà dividit en tres línies on primer farà referència al
gènere al que pertany, després al nom de l'autor i finalment al títol del
llibre. Tots ells els tindrem classificats en la base de dades, amb la
finalitat de trobar que prestatges es troben per a trobar-los amb facilitat i,
posteriorment, recol·locar-ho en el seu lloc original.
D'altra
banda, quant als criteris de selecció de lectures, hem intentat que la nostra
biblioteca prioritze amb lectures de tipus narratiu simple, novel·les juvenils,
còmics i llibres de poesia curta. Devem tenir en compte que ens trobem davant
un Centre d'Educació Infantil i Primària i, per tant, les lectures han d'anar
enfocades al foment i aprenentatge de la lectura. En el cas del curs en el qual
ens anem a centrar, anirien més dirigides les lectures de narrativa simple i
fins i tot els còmics, més visuals i divertits per a l'edat i que fomenten molt
la lectura.
Els faran
ús d'aquests llibres, el primer de tot, pel mer interès per la lectura, no
podem pretendre que els llibres solament es traguen del recinte perquè és
necessari “per a una assignatura”, hem de dotar-los de llibertat absoluta per a
llegir pel plaure de llegir. A més, aquests llibres seran usats com a formació
complementària a les classes, perquè els xiquets interioritzen coneixements
donats en classe (en el cas de cinquè de primària podrien ser els regnes
animals a través de la narrativa simple, l'amistat a través de les novel·les
juvenils, etc.).
Per últim,
com diu el Centre d’Educació Cultural, “Al
ser la biblioteca escolar una actividad transversal, es importante que la
responsabilidad de su funcionamiento no recaiga exclusivamente en una persona
sino en un equipo interdisciplinar, que elabore con criterios pedagógicos las
actividades de animación a la lectura y dinamización de los recursos.” És
important que hi haja recursos per a complementar les lectures o simplement,
per a gaudir-les més encara.
El nostre
Centre Escolar realitzarà tertúlies setmanals sobre els diferents llibres que
hi ha en la biblioteca. Com escollirem aqueix llibre? Observarem, aplicant els
criteris d'edat, els llibres més reservats en la biblioteca aqueixa setmana i
farem un sorteig extraient un títol, amb el qual farem la tertúlia aqueixa
setmana.
A més,
tenim preparat un blog per a les famílies sobre les lectures més triades durant
la setmana, classificades per edats, perquè aquestes ajuden als seus fills a
incorporar-se a la lectura i estar al dia del que succeeix en la biblioteca de
l'Escola.
També
realitzarem dins de les aules uns murals de recomanació, perquè els alumnes
tinguen cada dia a la seua disposició una selecció de llibres interessants per
a la seua edat (en el cas de cinquè de primària, posaríem un mural en un suro
sobre les novel·les, narratives o còmics més reservats durant la setmana, o
fins i tot de noves entrades en la biblioteca, realitzant una breu explicació
escrita i una presentació visual en ells per a captar l'atenció dels alumnes).
4.
ACTIVITATS PER A LA
COMUNITAT D’APRENENTATGE
Tenint en compte les
activitats que hem vist com tertúlies setmanals, book trailers o crear finals alternatius podem observar que aquestes
activitats estan enfocades a potenciar la interacció i el diàleg sobre els
llibres escollits, però aquestes activitats a soles tenen de principals
receptors als alumnes, ara anem a tractar d’implicar l’equip docent i a les famílies.
Perquè per molt que motivem als xiquets a llegir si al arribar a casa no veuen
un mínim d’interès per part dels seus pares, que son el reflex en el que ells
es van a fixar, no anem a aconseguir res.
Les activitats que anem a
proposar son per a tota la comunitat educativa, com ja hem dit abans necessitem
d’una comunitat cohesionada per a crear la situació més òptima a l’hora de que
els xiquets estiguin ben motivats.
La primera activitat per a
incloure a les famílies i al equip docent més l’administratiu serà fer un
berenar solidari cada divendres per la vesprada de 17:30 a 18:30 on es faran
sessions de lectura oral de contes, endevinalles, còmics, poemes etc. Tot tipus
de lectura és bona per a fer-ne una estona agradable entre fills que escoltaran
com pares i professors que puguin a eixa hora, relatar amb la seua veu
l’elecció dels alumnes. Aquesta
activitat és molt positiva perquè els alumnes estan veient com els seus pares i
els seus professos son qui els relata a tots ells el seu conte preferit, cosa
que els motivarà i els incentivarà a llegir als alumnes com als adults.
Un altra activitat per a fer
amb l’equip docent seria fer una mena de club de lectura on s’anotaran els
llibres llegits durant el curs i es valorarà el que més els ha agradat de cada
llibre, quan hagen arribat a un nombre de llibres, com si fora una meta rebran
un “premi” per ser bon lectors. A més a més, en aquest club de lectura entre
professors i alumnes quan hagen llegit el llibre comentaran perquè deurien
llegir el llibre la resta dels seus companys o perquè no associant aquesta
decisió en el coneixement que tenen dels seus companys, açò ajudarà al
professor a conèixer més als seus alumnes.
Per últim per a incloure a
tota la comunitat educativa, a final de curs podríem fer una obra de teatre
representant un llibre que hagen llegit tots i els haja agradat, aquesta obra
se triaria per elecció de tots, d’aquesta forma ja involucrem un poc més a tots
en la feina posterior. En aquesta obra de teatre representada per mestres i
famílies, la narració anirà continuant amb el pas de les preguntes correctes
que encerten els alumnes. És a dir, els protagonistes preguntaran al públic com
continuar en l’obra i depenent de com ho diguin faran una cosa o un altra. Açò
també motivarà la espontaneïtat dels mestres i pares per a continuar l’obra com
diguin els xiquets i finalment tindran que triar si acabar l’obra com finalitza
realment o seguir les indicacions dels alumnes basades en els records que tenen
del llibre.
5. AVALUACIÓ
Per a fer
una avaluació adequada del pla lector i de la formació de lectors hem recollit
les següents tècniques del Plan Lector,
estrategias de animación lectora y evaluación de la literatura en el aula de
C. Sánchez Lozano, on s’exposen uns mètodes que ens han semblat molt
interessants per a fer una bona avaluació.
Lluch – Zayas, Leer en el centro escolar (2015)
Referències Bibliogràfiques
-
Departamento de Educación y Cultura. Centro de
Documentación del Servicio de Renovación Pedagógica, (2000). Cómo organizar una
Biblioteca Escolar. Aspectos técnicos y pedagógicos. En línia. Extret de http://dpto.educacion.navarra.es/publicaciones/pdf/blitz2_cas.pdf
-
C. Sánchez. (2016).
Plan Lector, estrategias de animación lectora y evaluación de la
literatura en el aula. En línia. Extret de https://www.academia.edu/25455256/Plan_Lector_estrategias_de_animaci%C3%B3n_lectora_y_evaluaci%C3%B3n_de_la_literatura_en_el_aula
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada