Referències biliogràfiques
Abellán Expósito, A. & Rodríguez León, A.
(2014). Preproducción de un álbum ilustrado (Tesis de Grado en Bellas
Artes). Universitat politènica de València, Facultat de Belles Arts de Sant
Carles.
Article molt interessant que no soles parla dels albums ilustrats,
sino d’altres recursos literaris emprats que són més que excellents per a un ús
a l’aula.
Aprendiendo de los niños: Paraliteratura, literatura y
subliteratura. Extret el 14 de març de 2017 de http://aprendiendodelosnenes.blogspot.com.es/2011/03/paraliteratura-literatura-y.html
És un recurs on estableix una definició clara y senzilla de la
paraula y a més, explica de manera molt breu el significat d’altres paraules
amb les que es pot establir una relació com son literatura o subliteratura. La
traducció és pròpia.
Badir García Pena, I. ¿Cuál es la importància de la
Paraliteratura?. Extret el 24 de març de 2017 de http://www.lahuelladigital.com/cual-es-la-importancia-de-la-paraliteratura/
És una referència que m’ha paregut interesant consultar per no
aclarir a soles el significat de la paraula sinó que quina és la importància
que té a la nostra societat. La traducció és pròpia.
Bajén García, E y López Sanz, M.I. Pla lector: Marc teòric
per al desenvolupament d’un pla lector de centre.
Considere que és una manera de explicar de forma teòrica i
pràctica el que suposa elaborar un pla lector malgrat que hi ha conceptes que
s’entenen millor amb exemplificacions.
Becerril, J.A., Bravo, R., Cañamares, F., Mato, J. y Rodríguez, C.
(2011). El genero dramático. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Extraído el 15 de marzo de 2017, de http://recursostic.educacion.es/secundaria/edad/2esolengualiteratura/quincenas/q_7.html
Pàgina fiable i d'interès tant per a alumnes com per a professors,
a més s'explica el concepte de manera senzilla i clara.
Borda, M. Á. (2003). Presencia de la literatura infantil y
juvenil en el canon literario escolar. En Á. G.
Bordons, G. (2003). Relacions entre llengua i
literatura. Articles de Didàctica de la Llengua i de la
Literatura, No. (31), 7-15.
Aquest article m'ha agradat molt perquè està totalment enfocat el
concepte de gèneres literaris en l'àmbit d'educació primària.
Bordons, G. (2003). Relacions entre llengua i
literatura. Articles de Didàctica de la Llengua i de la
Literatura, No. (31), 12-14.
Brossa, J (1965). Poema sobre Frègoli i el seu teatre, a Rua
de llibres. Barcelona. Ariel.
He utilitzat aquesta referència per extreure un poema a manera
d'exemple per explicar els gèneres literaris.
Cano Vela, & C. Pérez Valverde (Eds.), Canon, literatura
infantil y juvenil y otras literaturas. Cuenca: Universidad de Castilla-La
Mancha.
Cervera, J. (1991). Teoría de la literatura infantil. Bilbao:
Missatger: Universidad de Deusto.
Colomer, M.T. De la enseñanza de la literatura a la educación
literaria. CL&E, 1991. Pp. 18-31.
He utilitzat el text treballat a classe malgrat que després de
llegir-ho i contrastar-lo amb els meus companys mitjançant la tècnica del
puzzle d’Aronson, hem pogut traure els principis claus del texts. La traducció
és pròpia.
Colomer, T. (1994). L’adquisició de la competència
literària. Articles de Didàctica de la Llengua i de la
Literatura, No. (1), 37-50.
En el següent article es donen recursos per desenvolupar la
competència literària pel que em sembla molt interessant.
Colomer, T. (1994). L’adquisició de la competència
literària. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura. No. (1).
Considere que és una manera de explicar de forma teòrica i
pràctica el que suposa elaborar un pla lector malgrat que hi ha conceptes que
s’entenen millor amb exemplificacions.
Culler, J. (1975). Structuralist Poetics; Structuralism,
Linguistics and the Study of Literature. Nova York: Cornell University
Press. (Traduït a l’espanyol per Editorial Anagrama, Barcelona, 1979).
He utilitzat al següent autor per citar textualment, ja que les
seues aportacions sobre els gèneres literaris em semblen molt interessants.
Díaz-Plaja, A., & Prats, J. (1998). La literatura infantil y
juvenil. En A. Mendoza Fillola (Ed.), Conceptos clave en didáctica de la
lengua y la literatura. Barcelona: SEDLL/ICE Universitat de Barcelona/Horsori.
Géneros literarios. Ministerio de Educación. Extraído el 15 de
marzo de 2017, de http://recursos.cnice.mec.es/lengua/profesores/eso2/t1/teoria_5.html
Pàgina fiable i d'interès tant per a alumnes com per a professors,
a més s'explica el concepte de manera senzilla i clara.
Gorgués Zamora, Vicente. Literatura Valenciana.
Hollindale, P. (1997). Signs of childness in children's
books. Stroud: Thimble.
Hunt, P. (1991). Criticism, theory, and children's
literature. Oxford: Basil Blackwell.
Jaén, P. (2008). Figuras retóricas o literarias. Letra
Libre. Extraído el 17 de marzo de 2017, de http://www.letralibre.es/2010/05/figuras-retoricas-o-literarias.html
És una revista electrònica, de fàcil accés a la seua informació i
explicat tot amb molta claredat.
La intertextualidad. Extret el 7 de març de 2017, de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/intertextualidad.htm
La narració. Extret el 6 de març de 2017 de http://perso.wanadoo.es/dcosg/1r%20BATXILLERAT/GENERES%20LITERARIS/LA%20NARRACI%D3.htm
Explica de manera general les diferents parts pel que es
caracteritza el gènere narratiu i els diferents tipus de subgèneres com manera
d’entendre millor el concepte.
Lapesa, R. (1974). Introducción a los estudios literarios.
Ediciones Cáted.
Mendoza Fillola, A. (2001). El intertexto lector: El espacio
de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector (1ª ed.).
Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Una aportació molt interessant sobre el intertext amb esquemes
representatius del conjunt del intertext.
Mendoza, A. La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto literaria. Extret el 7 de març de 2017, de http://www.cervantesvirtual.com/obravisor/la-educacin-literaria---bases-para-la-formacin-de-la-competencia-lectoliteraria-0/html/01e1d59a-82b2-11df-acc7-002185ce6064_2.html
Des del meu punt de vista, esta pàgina no a soles t’ajuda a
comprendre el concepte sinó que t’ajuda explicant unes pautes per a dur-les a
terme com futurs mestres.
Olmos Fontestad,
N. Intertextualitat. Formació Literària per a mestres. Universitat de
Valencia. Dilluns 20 de febrer de 2017.
La
intertextualidad. Extret el 7 de març de 2017, de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/intertextualidad.htm
A pesar de ser un recurs poc professional és l’únic capaç
d’establir una definició clara i directa del significat de la paraula. La
traducció és pròpia.
Olmos Fontestad, N. La educació literària. Formació
Literària per a mestres. Universitat de Valencia. Dilluns 20 de febrer de 2017.
Pérez Grajales, H. (2016). Hacia la formación de la
competencia literaria. Revista Internacional Magisterio, Educación e
Inclusión, No. (56).
En aquest article podem trobar no només una definició del concepte
de competència literaria sinó també una visió àmplia dels factors que
l'engloben, pel que em sembla un recurs molt complet.
Piña-Rosales, G. (2009). El cuento: anatomía de un género
literario. Academia Norteamericana de la Lengua Española, vol. 92 (nº 3),
pp. 476-487. En línia. Extret de
http://www.asale.org/sites/default/files/Discurso_El_CUENTO_ANATOMIA_DE_UN_GENERO_LITERARIO.pdf
Rodríguez Aguilar, J. C. (2012). Los géneros literarios: el
género lírico. En línia. Extret de https://heroesdebarrio.wikispaces.com/file/detail/EL%20G%C3%89NERO%20L%C3%8DRICO.pdf
Rovira, T. (1984; 1988). La literatura infantil y
juvenil. In A. Comas, J. Molas & M. de Riquer (Eds.), Història de la
literatura catalana (4a ed.). Esplugues de Llobregat Barcelona: Ariel.
Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista
Ibero Americana de Educación. Extraído el 18 de marzo de 2017, de http://rieoei.org/rie_revista.php?numero=rie59a02&titulo=Co
Em sembla una magnífica referència perquè s'estudia a fons en el
concepte de competència lectora.
Textos narratius literaris. Extret el 6 de març de 2017 de
https://llenguacat.wikispaces.com/file/view/TEXTOS+NARRATIUS+LITERARIS.pdf
És un recurs paregut a l’anterior que permet reafirmar les
definicions aportades per la referència anterior.
Vansina, Jan (1985). Oral Tradition as History. Madison,
Wisconsin: University of Wisconsin Press.
Martín Duque, I. y Fernández Cuesta, M. (1973). Géneros literarios: iniciación a los estudios de la literatura. Madrid:Playor.
Martín Duque, I. y Fernández Cuesta, M. (1973). Géneros literarios: iniciación a los estudios de la literatura. Madrid:Playor.
Xavier Mínguez López. (2011). La definición de la literatura
infantil desde el paradigma de la didáctica de la lengua y la literatura.
Anuario de investigación en literatura infantil y juvenil (AILIJ), 10, 25.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada